Scania R 580 V8 Streamline

Ocean plava boja lijepo pristaje najvišoj spavaćoj kabini i dobro joj sakriva godine.  Dapače, uz nekoliko kozmetičkih korekcija, ona je još uvijek atraktivna. Manje i na krajevima zatvorenije sjenilo za sunce pomaže smanjiti otpor zraka. Novi bonsai usmjerivač zraka, koja je čak i patentiran, ima dvostruku funkciju: smanjuje otpor zraka i protok zraka usmjerava tako da se vrata i ručica za otvaranje pretjerano ne prljaju.  Tu su novi farovi, opremljeni žaruljama H-7. Pozicijska svjetla i pokazivači smjera su sada s modernom LED tehnologijom. Isto tako, također se LED može naći i na stražnjim svjetlima. Ne samo slova i brojevi na dnu maske, već i krom na gornjem dijelu i na usmjerivaču zraka nas uvjeravaju kako je ovo gornji dio onoga što Scania nudi. Kabinu Topline drže četiri zračna jastuka a krase je prostranost i prozračnost. Na duljim vožnjama dobro će doći veliki pretinci iznad vjetrobranskog stakla (tu su i mikrovalna pećnica i aparat za kavu), a ako je u vozilu samo jedan vozač tad i gornji krevet može poslužiti kao ostava. Naravno, ako vozač nema pretjeranu želju spavati na njemu. Ispod kreveta je u sredini hladnjak, oko njega odlagališta do kojih možemo pristupiti i izvana.
Dosta je i manjih pretinaca oko vozača i suvozača, tu nalazimo i čak četiri utora za limenke s osvježavajućim pićima dok je ispred suvozača praktični sklopivi stol. Bez obzira na činjenicu da je podnica kabine nije potpuno ravna, ujutro će se i najviši vozači bez problema moći pošteno rastegnuti. Gdje su vremena kada se penjalo preko tunela motora? Čak su i presvlake interijera redizajnirane tako da prostor za spavanje tamniji i tako vizualno odijeljen od »radnog« prostora.
Vozač putuje u potpuno novom Recaro sjedalu. Poboljšanja i prilagodbe samog sjedala su se pokazale dobrim. Tijekom probne vožnje nije bilo potrebno mnogo korekcija kako bi se zauzeo ugodan položaj za dulju vožnju. Čak i nakon završetka četverosatne vožnje osjećaj je bio vrlo pozitivan. Ukratko, Recarovo sjedalo je poput dobrog teniskog reketa u ruci šampiona.

Zakrenuta armaturna ploča je tipična za Scanijina vozila a otvoreni pretinci na njoj čine ju još korisnijom. Okrugli mjerači i oba zaslona su lijepo pregledni i transparentni. Uz pomoć desne poluge pored volana upravljamo mjenjačem i retarderom, dok se na susjednoj poluzi nalaze kontrole za svjetla i brisače. Preostale kontrole su postavljene na kolu upravljača. Sve je kao da ste u avionskom cockpitu,  pregledno i nadohvat ruke.  To je ono najbolje što je ostalo iz nekadašnjeg braka sa Saabom.  Vožnja je stoga jednostavna, pa vozač uz sve nove tehnologije ugrađene u ovaj kamion može samo uživati ​​u glazbi visoke kvalitete iz radio sustava s ugrađenim navigacijskim i pratiti zbivanja iza vozila preko velikih retrovizora.

Baš kao što je paket Streamline namijenjen dugim krstarenjima, tako je toj namjeni podređeno i srce ovog kamiona. To je, naravno, V8 motor, kojeg Scania ima u ponudi još od godine kad je Apollo 11 sletio na Mjesec. Ispod kabine testnog vozila je preo 16-litreni 8-cilindraš sa snagom od 427 kW/580 KS. Ovaj motor je zlatna sredina u Scanijinoj paleti V8 motora. Nešto slabiji u ponudi je motor s 382 kW/520 KS, dok je na vrhu ponude isti motor ali u verziji u kojoj isporučuje 537 kW/730 KS. Usprkos strožim standardima ispušnih plinovima i nešto manje snage (u odnosu na prethodni sa 620-KS) je prvi u potpunosti usporedivi s drugim. Uglavnom zahvaljujući povećanom okretnom momentu i bržeg dolaska do maksimalne snage. Snažna Šveđanka, koju smo testirali na domaćem terenu, je opremljena s posebno modificiranom Krone poluprikolicom Dry Liner. Prikolica nije bila samo »umotana u suknjicu« koja pokriva sve kotače, već je također imala posebno oblikovan stražnji dio, sa specifičnim deflektorom. Tako se snižava otpor zraka i vrtloženje zraka iza prikolice, što uvelike doprinosi manjoj potrošnji goriva i nižoj emisiji CO2.

Prve kilometre s ovim kamionom napravili smo u Sloveniji, gdje smo zajedno s kolegama iz slovenske Revije Transport vršili mjerenja.  Prvo što se može primjetiti je zvuk motora koji je drugačiji nego što je uobičajeno, smireniji. To će neke zagrižene ljubitelje Scanije možda i razočarati jer nema više onog brutalnog urlika V8 motora.  Opticruise glatko mijenja brzine. Koristili smo sve postavke koje se nude – Opticruise u standardnom načinu rada, tempomat s uključenim sustavom Active Prediction – i tako smo došli do planinskog usjeka prije Trojana i pobijedili ga s 89 km/h, u dvanaestom stupnju prijenosa s 1.150 o/min. Na Štajerskoj strani tempomat je usporio vozilo sukladno postavkama tempomata a za svladavanje brda između Vrana i Dramlje na raspolaganju nam je stajao sustav Active Prediction. Zbog snažnog motora, usprkos 40 tona GVW prije samog vrha padine uz koju smo se uspeli punom putnom brzinom, sustav je isključio pogon. 40 tona je samo od sebe, inercijom, prešlo preko vrha a zatim se, isto pod punom kontrolom elektronskih sustava, skotrljao gotovo do samog dna.  Neposredno prije ravnice sustav će otpustiti kočnice i prebaciti motor u ler i pustiti ga da se dalje rola uz pomoć kinetičke energije sve dok brzina padne ispod unaprijed zadane. Vozač se tako ne opterećuje s potrošnjom goriva, kamion sve odrađuje sam. Jedino treba paziti na zbivanja ispred vozila, a i tu mu pomaže radarski tempomat.

Između Brežica i Krškog smo trošili manje od 27 litara na 100 kilometara. Da budemo precizni, 26,7 l/100 km. Međutim, od Krškog do Ljubljane potrošnja je bila blizu one iz prvog dijela putovanja. Potrošnja, naravno, ovisi o stilu vožnje i terena po kojem se vozilo kreće. Motor ima dovoljno snage i za dinamičniju vožnju, no to bi se poput bumeranga vratilo u povećanoj potrošnji.

Iako bismo potencijalnim kupcima rado preporučili ekonomičniji motor od ovoga, to je teško. V8 stroj tako u doba vaganja svake kapi goriva, svakog grama CO2 i svakog centa za posjedovanje i održavanje spada u egzotiku. Spada u onu kategoriju iracionalnog gdje odlučuju emocije i srce a ne pamet. Naravno, ljubitelji Scanije V8 će se vjerojatno složiti s nama.

DSC_6246DSC_6197DSC_5888DSC_6123 DSC_5907 DSC_5916 DSC_5936 DSC_5950

Comments

comments