Opsežna Euro NCAP testiranja lakih komercijalnih vozila

Za razliku od osobnih automobila, vanovi nisu podvrgnuti crash testovima nego ispitivanju ADAS sustava, a briljirali su Ford, Mercedes i Volkswagen

Za Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) ova će godina ostati upamćena kao revolucionarna. Najprije je početkom godine predstavljen novi protokol provođenja crash testova i ocjenjivanja sigurnosti automobila, a kraj godine obilježilo je veliko sveobuhvatno testiranje lakih komercijalnih vozila mase do 3,5 tona. No, za razliku od osobnih automobila, vanovi, koje su prvi put testirali na sudar 2012., ovaj put nisu podvrgnuti crash testovima nego ispitivanju sustava sigurnosti koji pomažu vozačima i sprečavaju nesreće.

Testirano je ukupno devetnaest modela, koji pokrivaju 98 posto europskog tržišta lakih komercijalnih vozila (LKV). Predmet testiranja bili su sustavi autonomnog kočenja u nuždi, sustavi držanja vozne trake, tempomati i sustavi praćenja stanja vozača i putnika (pojas, pijanstvo, umor). Euro NCAP želi da se što više elektronskih sustava sigurnosti iz osobnih automobila prenese u komercijalna vozila te da se što prije postigne standardizacija sigurnosne opreme među proizvođačima. Naime, testiranje je pokazalo velike razlike među nekim modelima iste klase.

Što se tiče ugradnje sigurnosnih tehnologija, otkriveno je kako postoje regionalne razlike. Recimo, sustavi koji su standardni u jednoj zemlji mogu biti neobavezni u drugima. A vozila koja su identična, osim značke na prednjoj strani, također se razlikuju po sigurnosti koju nude: AEB je opcija na Renault Masteru, ali nije dostupna na Nissanu NV-400, koji dolazi s iste proizvodne linije. Kad su se zbrojili rezultati svih testova, na vrh su dospjeli Ford Transit, Mercedes-Benz Vito i VW Transporter, koji su dobili zlatnu ocjenu.

“Srebrne medalje” dobili su Ford Transit Custom, Mercedes-Benz Sprinter, Opel/Vauxhall Vivaro, Peugeot Expert i Volkswagen Crafter. Brončana ocjena upisana je za šest modela: Citroën Jumper, Citroën Jumpy, Fiat Ducato, Iveco Daily, Peugeot Boxer i Toyota Proace. Na dnu liste je pet modela koje Euro NCAP ne preporučuje jer ne pružaju dovoljnu sigurnost: Fiat Talento, Opel/Vauxhall Movano, Nissan NV400, Renault Master i Renault Trafic. Jedan od ciljeva Euro NCAP-a u budućnosti bit će promoviranje sigurnosnih sustava u komercijalnim vozilima i poticanje korisnika tih vozila, dakle industrije i poduzetnika, da kupuju vozila koja su sigurna, a da “bojkotiraju” proizvođače i modele koji nisu sigurni.

Generalni tajnik Euro NCAP-a Michiel van Ratingen zaključio je: “Komercijalna vozila veća su i teža od osobnih vozila i u slučaju sudara mogu napraviti puno više štete i uzrokovati teže ozljede. Aktivni sustavi sigurnosti koji danas postoje značajno mogu smanjiti rizik od sudara s drugim vozilima, pješacima ili biciklistima. Sva ta tehnologija je uobičajena u osobnim vozilima ali veoma rijetka u komercijalnim vozilima. S obzirom na milijune takvih vozila na cestama Europe, upotreba aktivnih sustava sigurnosti ključna je za generalnu sigurnost prometa.

Comments

comments