Knjiga Straßenbahn Zagreb

Krajem 2015. godine na tržištu se, za sve ljubitelje tramvaja u Europi, pojavila nova knjiga Straßenbahn Zagreb s pregledom svih vrsta tramvajskih vozila u Zagrebu kroz povijesne slike

Uz slikovni materijal predstavljene su i osnovne informacije o njima, na ukupno 120 stranica. Svoje je zasluženo mjesto pronašlo čak 95 fotografija s opisima na hrvatskom, njemačkom i engleskom jeziku, uz statistički pregled vozila ZET-a. Nakladnik je tvrtka Bahnmedien iz Austrije, a autori su Dražen Bijelić, Željko Halambek i Filip Sirovica.

Iz Predgovora knjige, kao svojevrstan povijesni pregled, izdvajamo:

  • Prošlo je 124 godine od kada je Zagrebom krenuo tramvaj vučen konjem. Taj događaj je u očima građana Zagreb pretvorio u velegrad, koji napokon dobiva svoj pravi organizirani javni prijevoz. Prije 105 godina grad napokon dobiva i električni tramvaj, koji se, odolijevajući vremenu, ratovima, ideologijama i sistemima održao do današnjih dana i postao dijelom tkiva grada i jednim od sinonima Zagreba.
  • Od početnih 10,6 kilometara trasa tramvajskih pruga i 16 konjskih tramvajskih kola, zagrebačka je tramvajska mreža narasla na 56,5 km po kojima danas prometuje 280 tramvajskih kola i 70 prikolica na 15 dnevnih i 4 noćne linije
  • Tvrtka pod imenom «Tramwaysko družtvo Zagreb» 1891. g. započinje radove na izgradnji tramvajske infrastrukture, a dana 5. rujna iste godine upriličeno je svečano puštanje konjskog tramvaja u rad. Širina kolosijeka bila je 760 mm. Godine 1909. «Tramwaysko družtvo Zagreb» preustrojava se u novo poduzeće «Zagrebački električni tramvaj d.d. (ZET), te započinju radovi na izgradnji električnog tramvaja. Odabrana je širina kolosijeka od 1000 mm. Već dana 18. kolovoza 1910. g. svečano se pušta u promet električni tramvaj na prvoj pruzi, dok su radovi na svim predviđenim prugama bili dovršeni u kolovozu 1911. godine. Grad se od uvođenja konjskog tramvaja 1891. g. u samo 19 godina gotovo udvostručio po broju stanovnika, pa je tako godine 1910. brojao 79.000 stanovnika.
  • 1922. g. ZET po vlastitom projektu započinje izgradnju motornih kola i prikolica koja se zadržala do 50-tih godina, kada se nova vozila počinju proizvoditi tvornički. 30-tih i 40-tih godina 20. st. tramvajska mreža doživljava veću ekspanziju.
  • 1954. g. dogodila se velika nesreća na brdskoj pruzi prema gradskom groblju Mirogoj, kada je poginulo 19 osoba. Ta je pruga nešto kasnije ukinuta.
  • 1979. g. tramvaj prelazi rijeku Savu i povezuje veliki novoizgrađeni dio grada sa starom jezgrom.
  • Zadnje širenje tramvajske mreže bilo je 2000. g., a prvi niskopodni tramvaj pušta se u promet  2005. g.
  • Autobusni prijevoz se danas odvija na 133 linije u prometnoj duljini od preko 500 km.
  • U sklopu ZET-a djeluje i zagrebačka uspinjača koja povezuje Donji grad sa Gornjim gradom ,koji je stara povijesna jezgra Zagreba. To je najstarije prijevozno sredstvo za organizirani javni prijevoz i puštena je u rad 1890. g.
  • Grad Zagreb danas sa širim područjem broji oko 1 milijun stanovnika, te se razrađuju planovi za daljnje širenje tramvajske mreže kao i izgradnju linija lake gradske željeznice.

mala za net

Ova knjiga u obliku slika iz svih razdoblja obuhvaća neprekinuti niz od prvih zaprežnih tramvaja do najnovijih niskopodnih zglobnih motornih kola.

Na naslovnoj stranici je slika Tramvajskog spremišta Trešnjevka – Remiza izgrađenog 1935. godine, kao zamjena za staro spremište na Savskoj cesti. Slika autora Gorana Kekića prikazuje dvije glavne hale 2007. godine s niskopodnim tramvajskim kolima Končar, tip 2200, sa muzejskim kolima M24 u sredini. Zainteresirani za nabavu knjige mogu se obratiti na mail adresu jednog od autora drazenb67@yahoo.com Podsjetimo, Dražen Bijelić je vozač tramvaja u TP Trešnjevka.

(GK)

Comments

comments